DIY | Hydrating hair spray for defined curls

Many of you guys ask me to do more posts about hair care which makes me happy since it is an important part of my own daily routine. Curly hair require a high maintenance and this homemade hair spray could definitely be a great help to both hydrate and texturise your curls every morning. You only need three ingredients - water included. Here we go!

Ingredients for a 200ml bottle:
  • around 190ml of mineral water
  • 8ml of vegetable glycerin
  • 20 drops of provitamin B5 
It is important to use pure mineral water because hard water makes hair dry and rough.

Number one rule if you want beautiful curls is hydration and vegetable glycerin is an excellent moisturizer. This product is truly magic because it's versatile: you can also use it for skin, mix it with any other products from shampoo to body lotion. It is also helps hair (or skin) capture and keep the hydration within when mixed with another ingredient. However, vegetable glycerin shall never exceed 10% out of the total preparation because then it will have the opposite effect. If you have thin hair, I recommend you not to exceed 5%.

Provitamin B5 or D-panthenol has also interesting benefits for hair. It helps prevent hair damage by conditioning the hair fiber.

I personally don't add any preservative since the bottle only last few days for my mane but if you want it to last longer, grapefruit seed extracts is a natural preservative.

How to use it:

All you need to do is shaking well before spraying the mixture all over your hair by gently scrunching. It will reactivate the products you applied the day before by making your curls beautifully defined.

If this spray leaves your hair sticky, it probably means one (or both) of the ingredients doesn't suit your hair. Or it can be due to the dosage as well so you will have to change the quantities. One needs to try out before knowing what suits them best after all.

And... Voilà! I hope it will help!

Here is a video I made in French showing the different steps and how exactly I apply the spray. You don't need to understand French language since I told you here everything I said on the video. :)

Comments

Anonymous said…
Bonjour Nour. Je suis une lectrice française et je voulais te remercier pour tous les conseils que tu partages notamment au sujet des cheveux car ayant moi aussi des origines maghrébines, j'ai souvent du mal à trouver des revues de produits convenant à ma nature de cheveux justement. On a tendance à plus souvent trouver des conseils de filles métissées qui ont généralement un cheveu plus épais et qui supporte beaucoup plus les produits assez riches, contrairement aux nôtres. J'apprécie également le fait que tes avis restent totalement objectifs au moment où youtubeur/blogueur sont devenus des vrais métiers et pour lesquels on se demande toujours si il n'y a pas un conflit d'intérêts au niveau des avis donnés.
Bon j'en viens à mes questions après mon petit pavé :-)
Je souhaiterai progressivement délaisser les shampoings/après shampoing de supermarché ou de parapharmacie pour me tourner vers des shampoings/AS bio mais je t'avoue que je suis un peu paumée face à la multitude de choix. Aurais-tu éventuellement certains shampoings et après shampoings à me conseiller stp? (Une sorte de top pdts en somme). J'ai entendu parler de la marque les secrets de loly qui ont l'air pas mal du tout, mais j'apprécierai de trouver quelque chose d'un peu plus abordable.
Autre question: lors de ton passage au bio, as-tu eu une période d'adaptation un peu compliquée pour tes cheveux du type cheveux rêches, difficiles à démêler, boucles moins définies, pellicules etc ? J'ai envie de sauter le pas mais je lis souvent que lors du passage au naturel, on passe par une phase un peu "catastrophique" y compris pour les cheveux raides donc ça me fait un peu peur quand on a une nature de cheveux comme la nôtre pas toujours facile à gérer. Et si c'est le cas, comment as-tu réussi à équilibrer le tout? Ton passage au naturel s'est-il fait progressivement du type alterner le shampoing bio/non bio d'une semaine sur l'autre le temps que les cheveux s'habituent?
Je te remercie pour toute l'aide que tu m'apporteras :-)